Wycieczka szkolna do Krynicy Zdrój

W dniach 20 – 26 maja 2018 roku odbyła się wycieczka szkolna do Krynicy Zdrój.

31 uczniów wraz z czterema opiekunami udało się w niezapomnianą podróż na drugi koniec Polski. Wyczerpująca nocna jazda pociągiem lekko nadwyrężyła, ale nie odebrała sił uczestnikom. Już pierwszego dnia po zakwaterowaniu w schronisku PTTK „Tęcza” w Krynicy Zdrój, wybraliśmy się na rekonesans po okolicy, stawiając za swój cel Górę Parkową o wysokości 741 m n.p.m. Wjazd kolejką linowo – terenową pozwolił na zaoszczędzenie sił, które już na samym szczycie zostały wykorzystane przez wielu z nas na ekscytujące zjazdy „Rajskimi ślizgawkami”. Mogliśmy też po raz pierwszy podziwiać panoramę Beskidu Sądeckiego a schodząc po stokach zalesionej góry odnaleźć wiele ciekawych zabytków, altan i zbiorowisk roślinnych.

Drugiego dnia udaliśmy się wraz z biurem podróży PTTK na słowacką część Podtatrza, do Słowackiego Raju. Zwiedziliśmy przepiękną Dobszyńską Jaskinię Lodową, znajdującą się na liście światowego dziedzictwa UNESCO. Podziwialiśmy wieczną szatę lodową, stworzoną przez naciekającą przez lata wodę, ukształtowaną w bajeczne formacje. Grubość lodu w jaskini sięga nawet 20 metrów. Podczas godzinnego pobytu w jaskini musieliśmy zmierzyć się z temperaturą w granicach 2 – 3 stopni poniżej zera.

Woda i wapienne skały Słowackiego Raju ukształtowały również Strateński Kanion, którym mieliśmy okazję się przejść i wysłuchać jego historii.

W drodze powrotnej odwiedziliśmy słowackie miasteczko Poprad a na jego Starówce zjedliśmy pyszne lody.
Kolejny dzień sprawdzał naszą wytrzymałość i kondycję fizyczną. Wejście na szczyt Jaworzyny Krynickiej (1114 m n.p.m.) na długo zostanie w naszej pamięci. Strome podejście było dosyć trudne i męczące. Niełatwa trasa oferowała nam za to piękne widoki i niezapomniany kontakt z naturą podczas krótkich postojów. Ze szczytu rozlegał się widok na cały horyzont, ukazujący piękno Beskidu Sądeckiego i górujących w oddali Tatr. Uciekając przed burzowymi chmurami, schodziliśmy w dół, wzdłuż trasy narciarskiej, mijając po drodze Diabelski Kamień i kolej gondolową.

Krótki odpoczynek w schronisku, pozwalający na odzyskanie sił witalnych, pozwolił na wieczorny spacer na krynickim deptaku i doskonałą integrację podczas rozwiązywania zadań i gier terenowych. Nikifor, Zuber, Słowinka, Stare Łazienki, Park Zdrojowy i wiele innych – nie są już dla nas tajemnicą.

Czwartego dnia odwiedziliśmy naszych południowych sąsiadów, udając się na wycieczkę w Wysokie Tatry. W okolicy słowackiego miasteczka Stary Smokowiec wyruszyliśmy pieszo na Hrebienok – 1285m n.p.m., a następnie jedną z najpiękniejszych tras do Wodospadów Zimnej Wody. Wędrując tatrzańskim szlakiem podziwialiśmy złożony, malowniczy układ kilkustopniowych kaskad – Wodospad Olbrzymi, Potrójny Wodospad i Wielki Wodospad. Duże wrażenie wywarł na nas również obumarły świerkowy las, zniszczony przez kornika. Drugi co do wielkości szczyt w Tatrach – Łomnica, tego dnia miała szczyt skryty w chmurach i nie pokazała nam się w pełnej krasie.

Ostatniego dnia naszej wycieczki odwiedziliśmy kopalnię soli w Wieliczce. Nie było to zwykłe zwiedzanie. Na ekstremalnej trasie górniczej czekało nas wiele wyzwań. Dostaliśmy stroje górnicze, kaski, pochłaniacze tlenku węgla oraz lampy. W ciemnościach, oświetlanych tylko naszymi lampkami musieliśmy stąpać po nierównym podłożu lub czołgać się w wąskich przejściach. Aby bliżej poznać pracę górników musieliśmy wykonywać zadania, np. wyznaczyć trasę przy pomocy mapy górniczej, zmierzyć ruch górotworu czy stężenie poziomu metanu. Rozcieraliśmy sól i ładowaliśmy ją na wózki. Niektórzy nie mogli oprzeć się wszechobecnej soli i zlizywali ze ścian jej kryształki.

Pełni wrażeń, ekscytujących doświadczeń i nowych wiadomości wróciliśmy zmęczeni do domu. Już planujemy kolejne wojaże.

K. Kołkowska, A. Michalczyk

FreshJoomlaTemplates.com
Friday the 19th. webmaster B.Wiśniewski

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa komputerze. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Przeczytaj na ten temat - kliknij privacy policy.

Akceptuj pliki cookies z tej strony